De poging van supermarktketen Vomar om weer de prijsvechter te worden die het ooit was, lijkt succesvol. Sinds een jaar is de supermarktketen. Vomar volgens onderzoeksbureau Nielsen de snelstgroeiende supermarkt van Nederland, schrijft het Financieele Dagblad maandag.
Vomar heeft de laatste twee jaar 50 miljoen euro geïnvesteerd in winkelverbouwing, nieuwe systemen en prijsverlagingen. Dat levert nu een extra omzet op van 7 miljoen euro. Verkoopprijzen daalden met 7 procent, maar met 15 procent meer verkoopvolume lijkt die herpositionering te slagen.
De transformatie was riskant, maar noodzakelijk, zegt directeur Aart van Haren tegen het FD: “We hadden twee grote problemen. We verloren klanten. En de klanten die nog kwamen waren mandjesklanten die ’s avond nog even de vergeten kruidenmix kwamen halen. Dat is een sluipmoordenaar.”
Permanent lage prijzen voor 1.000 producten
Net als in de detailhandel, verlaat de supermarktklant het midden van de markt. Dus waar Vomar voorheen de prijzenoorlog probeerde te winnen door goedkope kratjes bier te compenseren met duurdere komkommers, trekt het de prijzen nu over de gehele linie gelijk met die van de hard-discounters. Van Haren: “Duizend producten matchen we een-op-een met de hard-discounters. Als Lidl bananen heeft voor 99 cent, dan wij ook. Dat kost veel marge, maar dat zal wel.”
Dat brengt Vomar terug bij de voordeelmarktformule waarmee ze vijftig jaar geleden begon. Vomar wil de komende drie jaar 15 nieuwe vestigingen openen in het bestaande marktgebied.
Uit de supermarktcijfers over 2016 bleek dat Aldi ondanks extra vestigingen marktaandeel inleverde, van 7,3 naar 7,0 procent. Lidl kreeg er 0,3 bij, dus het totale aandeel hard-discount bleef afgelopen jaar gelijk.
Albert Heijn had afgelopen jaar het grootste marktaandeel, 35,2 procent. Gevolgd door Jumbo: 18,4 procent. Vomar valt onder Superunie (29,1 procent), maar die maakt geen apart marktaandeel voor Vomar bekend.